دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۰۳

اینجانب چه طور PHP را یاد گرفتم؟ ( یا این که : به چه شکل طراح اینترنت شویم؟ )

۴۷۷ بازديد

پیش‌نیازها :
۱ - بایستی دانشجوی فن کامپیوتر<a href="https://www.on5.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF/">طراحی سایت در مشهد</a>
باشید یا این که . . .

اذن دهید خیالتان را راحت کنم! هر که در فن کامپیوتر علم آموزی نکرده باشد , هر چقدر نیز که خودش را بکشد , طراح اینترنت خیر نخواهد شد . شما بایستی دروس حیاتی‌ای نظیر «مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی» , «برنامه‌نویسی پیشرفته» , «پایگاه داده‌ها» , «مهندسی قابل انعطاف افزار» ( یا این که تجزیه و نظارت ) , «طراحی وب» ( به عبارتی HTML و CSS کافی است ) , مهندسی وب و گرافیک را پاس کرده باشید تا بتوانید مفاهیم متفاوت آن دروس را با نیز مخلوط فرمائید تا بشود یک وب سایت یا این که سیستم رئیس زیر اینترنت .
دقت : به‌این حرف‌ها توجه نکنید که یک دانش‌جو میگوید در دانش کده چیزی یاد نمی‌گیریم و امثالهم . در بدترین وضعیت , همین که ذهنیت شما با بعضا مفاهیم نخستین در‌این دروس آشنا شود , کافی‌ست .

پس می بایست یا این که دانش جو و کارآموز حرفه کامپیوتر در فعالیت و علم یا این که دانشکده باشید یا این که دستکم قصدتان این باشد که به زودی در‌این حرفه درگیر به علم آموزی گردید و هم‌زمان با طی کردن ادامه فرایند , این دروس را پاس نمایید .
اینجانب دانشجوی حرفه کامپیوتر نیستم , هیچ شانسی ندارم؟

اعتنا فرمائید که هیچ چیز , تحصیلات دانشگاهی نمی‌شود! از آن چیزی که شما خارج از دانش کده یاد میگیرید خیلی برتر است , در‌حالتی که میپندارید به طور تجربی یا این که با مطالعه آن‌ها‌را یاد میگیرید که سرِ عمل می‌باشید و دارید وقت خویش را تلف می‌کنید!

در شرایطی که میتوانید در دانشگاه‌های علمی - کاربردی در فن اپلیکیشن یا این که فناوری داده ها برای دو سال ( چهار ترم - کاردانی ) سرگرم به علم آموزی گردید . وگرنه می بایست به صورت آزاد , این دوره‌ها را با استادی که بدانید خودش برنامه‌نویسی و پباده سازی اینترنت انجام داده بگذرانید : مقر داده‌ها از دوره‌های ICDL‏ ( یعنی فراگیری Access ) , فراگیری لهجه C یا این که C++‎ ( اعتنا فرمایید که گویش C تقریباً پایه‌ی تمام زبان‌های برنامه‌نویسی است و هر کس با آن آشنا نباشد خیلی مشقت بار است یک PHPکار شود ) , مبانی فناوری داده ها , فتوشاپ و غیره .
۲ - هر کس دائماً در اینترنت نچرخد , طراح اینترنت نمی‌شود!

اولی چیزی که بایستی برای طراح اینترنت شدن انجام دهید این است که مدت‌ها در وب بچرخید! ولی چرخیدن شما با چرخیدن هر کس آمده است در اینترنت تایم ها فراغتش را لبریز نماید بایستی پاره ای تفاوت داشته باشد . شما بایستی کنجکاوتر از دیگر افراد در اینترنت بچرخید . یعنی در صورتی روز جاری در یاهو پست الکرونیکی می‌سازید , خیلی ظریف به فرم نام نویسی نگاه فرمایید . مثلاً گونه های فیلدهایی که دارید لبریز میکنید را در ذهن داشته باشید . با یک‌سری فرم دیگر مقایسه نمائید . مثلاً شاید یکی «جنسیت» را با فیلد کرکره‌ای سؤال کرد‌ه باشد و یک تارنما دیگر با دکمه‌های دایره‌ای ( Radio ) . یا این که مثلاً درصورتی که شما یک فیلد آپلود عکس دیدید می بایست مشاهده کنید میگردد یک پوشه متنی نیز آپلود کرد!؟ در‌صورتی‌که آپلود شود چه می‌شود؟ پیغام‌های آن سیستم در عوض این فعالیت شما چیست؟ و خلاصه بایستی مقداری سمج‌تر از سایر با سایت‌ها فعالیت فرمائید .
انجمن‌های رای زنی , شایسته ترین جا برای گذراندن زمان

هیچ کس شک وتردید ندارد که «انجمن‌های گفتگو» در سایت‌های متفاوت , یکی‌از شایسته ترین جاها برای گذراندن تایم ها است . نیز از حیث علمی و نیز از دید تفریح و کمک‌رسانی به سایر افراد و خلاصه هر لحاظی تصور کنید , انجمن‌ها شایسته ترین جاها می‌باشند .

تعدادی انجمن که محیط خوب تر و دوستانه‌تر و مفیدتری دارا هستند را تعیین فرمائید و در آن ها برای مدتی عمل نمائید .

همت نمایید سؤالات خویش را بیان نمائید و یا این که به سؤالات دیگر افراد راجع به چیزهایی که می دانید , جواب دهید . در حالتی‌که در انتقال دانسته‌هایتان به سایرافراد خساست به خرج دهید , خداوند نیز در انتقال دانسته‌هایش به شما خساست به خرج خواهد بخشید . مدام این جمله را در ذهن داشته باشید : هر کس از یک امداد بیشترین سود را میبرد , کمک‌کننده است! اینجانب درین یک سری سال فعالیتم آنقدر انسان‌های خسیس دیده‌ام که آخرش به هیچ کجا نرسیدند!
به مرور همت فرمایید آنقدر فعالیتتان را بالا ببرید تا رئیس تعدادی انجمن گردید . سپس که مدیریت شدید مشاهده کنید با سایر یوزرها چه فرقی دارید؟ چه دکمه‌هایی را شما می بینید که سایر نمی‌بینند؟ همین , سبب شکل‌گیری مضمون‌ «سطح دسترسی» یا این که Permission میگردد و فردا که خواستید یک سیستم مثلNomra پباده سازی فرمائید , می توانید بخش مدیران سیستم را پباده سازی نمائید و به هر رئیس , دسترسی‌های خاصی بدهید . مثلاً اینجانب با سیستم‌های متعدد فعالیت کرده‌ام و توانسته‌ام گزینش کنم که کدام‌یک شایسته ترین پیاده‌سازی را از معنی «سطح دسترسی» داشته‌اند .

اینجانب حدوداً سال ۸۰ وارد اینترنت شدم و تا سه سال در انجمن‌های گفتمان عمل میکردم . مثلاً آن زمان راجع به میکس و مونتاژ فیلم مهارت داشتم , براین اساس در‌حالتی که کسی سؤالی در انجمن‌های مونتاژ فیلم مطرح می کرد , تلاش میکردم تحت عنوان او‌لین نفر , برایش یک یادگرفتن بنویسم . طبیعتاً بعداً این سؤال برایم پیش می‌آمد که‌این فراگیری را چطور برای دانلود بگذارم؟ سپس با معنی «آپلود» آشنا می‌شدم . سپس مثلاً در RapidShare آپلود میکردم و بعداز چندین ماه یک نفر می‌گفت این لینک و پیوند منزه شده! تعجب می کردم یعنی چه؟ لینک و پیوند چرا می بایست تمیز شود؟ سپس با «محدودیت‌های سرویس‌های رایگان» و سپس با معنی «لینک مستقیم» آشنا می‌شدم و خلاصه همچنین , کار , داده‌های تازه به اینجانب منتقل می کرد . یا این که مثلاً می‌خواستم یک عکس را نمایش دهم . می بایست دنبال سایتی می‌گشتم که بتوانم عکس آپلود کنم و به نمایش بگذارم . آنگاه با محدودیت‌های آپلود عکس و امثالهم آشنا می‌شدم و خلاصه همین‌ها آینده‌ی پباده سازی سیستم‌های زیر اینترنت را صورت می‌داد . ( در صورتیکه اینجانب آن زمان با این پیغام که «عکس شما نهایتاً قادر است ۲ مگابایت باشد» مواجه نمی‌شدم , در نمرا برای عکس‌های دانش‌جویان محدودیت ۱ مگابایتی در حیث نمی‌گرفتم و همین , مشکلات بزرگی را پیش می آورد )

هنگامی بررسی میکنم , می بینم خیلی از اشخاصی که در کلاس‌های پباده سازی اینترنت اینجانب کمپانی مینمایند چه بسا نمی‌توانند یک پست الکرونیکی ارسال کنند‍! عالی , طبیعتاً نمی توان توقع داشت چنین فردی یک طراح اینترنت از آب در بیاید . شما بایستی تمام مفاهیم اینترنت را زیر و رو کرده باشید , سپس تصمیم بگیرید چیزی مشابه به آن ایجاد نمائید . نمی‌توانید چیزی را که ندیده‌اید یا این که به چیز جدیدی در آن نیاز پیدا نکرده‌اید پباده سازی کنید!

پس , این او‌لین قدم . یعنی دست کم 1 سال در اینترنت به طور روزمره بگردید و کارایی فرمایید کل آن‌را در دست داشته باشید . به مرور می بایست متوجه گردید که اینترنت آن‌قدرها نیز که میگویند , بزرگ نیست! یعنی در‌حالتی که سرشاخه‌های خبری و محتوایی را کشف نمائید , میبینید که کلیه از آن‌جا نشأت گرفته‌اند . پس پس از شناسایی تعدادی سرشاخه , در آن ها کار خویش را آغاز نمائید . می بایست به مرور , او‌لین کسی باشید که از خبرها نو در هر زمینه‌ای ( مخصوصا تکنولوژی و مسایل مربوط به اینترنت و کامپیوتر ) باخبر میشوید .

هشدار : گشتن در وب , سوای انگیزه , برای شما میتواند خطرناک باشد . گفتم که بعداً نگویید ما با همین توصیه شما گم راه شدیم!! تا قبل از این گفته‌ام که وب مانند یک خنجر است . در حالتی‌که به کم عقل بدهی می زند یک نفر را میکشد و در شرایطی که به جراح بدهی جان یک آدم را نجات میدهد . خیلی‌ها سؤال مینمایند که وب عالی است یا این که نه؟ برای اینجانب , وب یک ناجی جهان و آخرت بود . ولی اشخاصی را می شناسم که وب برایشان فانی جهان و آخرتشان بوده )

این جمله را نیز می بایست به مقاله «ده جمله که زندگی‌ام را متحول کرد!» طولانی تر کنم . در ذهنتان باشد : هر که امروزش مثل دیروزش باشد , زیانکارترین آدم است . پس هر روز به خودتان بگویید : اینجانب هر روز بایستی دست‌کم یک چیز نو یاد بگیرم .
۳ - یک بلاگ رویه بیندازید

قدم آن‌گاه این است که برای بازه زمانی کوتاهی با یک یا این که چندین سرویسِ خوبِ وب لاگ عمل فرمایید .

مثلاً در بلاگفا و در Google Sites . ( قدیم‌تر , Wordpress و Blogger بودند که غربال شدند و اینجانب می‌پندارم بزرگ‌ترین نادرست کمیته فیلترینگ جمهوری اسلامی ایران , غربال کردن این دو خدمت بود! )

در سرویس‌های متفاوت با یک اسم کاربریِ اثبات نام نویسی فرمائید و عملکرد نمائید مثلاً در آنان یک‌سری پست ارسال فرمائید . با تجهیزات آنها آشنا گردید . آنان را با نیز مقایسه فرمائید . . .

اما قصد جدی‌تان این نباشد که در‌این وبلاگ‌ها بمانید . زیرا می بایست به زودی به وب سایت اصلی‌تان کوچ فرمائید .

مثلاً در هر سرویسی واژه و کلمه aftabgardan یا این که aftabgardan - cc را بزنید , میبینید اینجانب سالیان پیش یک وب لاگ ساخته‌ام و چندین پست محدود ارسال کرده‌ام .
فرایند دارای اهمیت :
۱ - یک پروژه کوچک برای خودتان فکر کنید .

مثلاً اینجانب با اعتنا به سابقه‌ای که در فعالیت در کانون فرهنگی مساجد داشتم , یک کانون فرهنگی مجازی به ذهنم آوردم .

شما احتمالا یک راس یادگرفتن مجازی یا این که یک مکتب آنلاین یا این که مثلاً سایتی برای کمپانی یا این که مؤسسه یا این که دکان پدرتان یا این که خودتان و هر چیز دیگری را در حیث بگیرید .

مثلاً بد نیست نگاهی به سایتهایی که در عصر مقدماتی پباده سازی اینترنت , دانشجوها اینجانب پباده سازی کرده‌اند داشته باشید :

http : //cs . niroomand . ir

احتمال دارد بخواهید یک زمینه از بین موضوعات آن‌ها‌را گزینش فرمائید . کارایی فرمایید موضوعی را گزینش نمایید که در زمینه ی آن ها فستیوال و مسابقه در مرزوبوم برگزار میشود . با این فعالیت , با یک تیر یکسری نشان را خواهید زد .

مطالعه مطالب زیر نیز برای گزینش پروژه دلخواه , فراموش نشود :

منش هایی برای یافتن پروژه برنامه نویسی برای نوشتن و عمل روی آن

بستنی فروشی در جهنم!


۲ - کارایی نمائید با HTML و CSS سایتی برای پروژه‌ی انتخابی‌تان پباده سازی فرمائید .

با دقت به این که فعالیت با HTML و CSS و جاوااسکریپت چندان دشوار نیست و نیاز به علم فنی بالایی ندارد , <iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d3216.208415546944!2d59.594443715489156!3d36.28299260434094!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x3f6c913ae2988767%3A0x9bb53a655a55e550!2sOn5!5e0!3m2!1sen!2sir!4v1503767608928" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>

MVC چیست؟

MVC یک الگوی طراحی است که برای جدا کردن داده ها (Models)، رابط کاربری (Views) و منطق برنامه (Controllers) استفاده می شود. برای درک بهتر باید دانش کافی در مورد PHP و OOP (برنامه نویسی شی گرا) داشته باشید.

ساخت یک فریمورک PHP MVC ساده

می توانید از Docker، XAMPP یا هر برنامه دیگری برای محیط توسعه خود برای ایجاد یک ساختار ساده برای فریمورک PHP MVC استفاده کنید.

یک پوشه جدید در پوشه پروژه های خود ایجاد کنید. در اینجا پوشه جدید را با نام “simple-php-mvc” ایجاد کرده و سپس وارد آن می شویم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.